Sistemul de protecție a muncii din fiecare companie sau instituție trebuie să îndeplinească cerințele de reglementare de stat pentru protecția muncii și cerințele stabilite de regulile și instrucțiunile pentru securitatea și sănătatea în muncă. Principalele componente ale sistemului de protecție a muncii sunt următoarele măsuri: crearea unui serviciu de protecție a muncii, completarea de fișe SSM, crearea unei comisii pentru protecția muncii, efectuarea instructajului cu angajații companiei sau instituției, elaborarea și aprobarea reglementărilor și instrucțiunilor privind protecția muncii în organizație.
Respectarea strictă a cerințelor de siguranță
Supravegherea și controlul statului asupra organizării protecției muncii pentru angajatori se înăspresc, iar succesul oricărei organizații, depinde în mare măsură de respectarea strictă a cerințelor de siguranță stabilite de legislație de protecție a sănătății lucrătorilor și a condițiilor de muncă la locul de muncă. Constituția României garantează tuturor dreptul la condiții de muncă adecvate, sigure și sănătoase.
Pentru ca această normă să nu rămână declarativă, legislația actuală obligă toți angajatorii să efectueze fișe SSM, examinări medicale obligatorii, asigurarea de echipamente de protecție, instructaj SSM specificat în fișele SSM etc. Autoritățile de reglementare monitorizează cu strictețe respectarea cerințelor legislației. Angajatorii trebuie să știe ce prevăd reglementările de protecție a muncii pentru a evita situațiile neplăcute.
Conform fișei SSM, angajatorul are obligația să facă periodic cu angajații săi instructaj la locul de muncă, să respecte condițiile de muncă în conformitate cu actele legale de reglementare, și de asemenea, să respecte cerințele legale privind drepturile lucrătorilor în domeniul protecției muncii.
Responsabilul SSM al instituției sau companiei trebuie să aibă o experiență pozitivă în domeniul protecției muncii și de asemenea, are obligația de a efectua instructajul periodic al angajaților. Măsurile cuprinzătoare completate în fișa SSM se dezvoltă cu participarea comisiei responsabile cu securitatea în muncă și implementează măsuri cuprinzătoare pentru a atinge standardele stabilite și pentru a crește nivelul existent de protecție a muncii.
Responsabilul SSM completează fișele SSM, asigură punerea în aplicare a măsurilor preventive necesare în conformitate cu circumstanțele în schimbare, introduce tehnologii progresive pe care le menţionează în fișa SSM, asigură întreținerea corespunzătoare a clădirilor și structurilor, echipamentelor și dispozitivelor de producție, monitorizând starea tehnică a acestora. De asemenea, asigură eliminarea cauzelor care duc la accidente, boli profesionale și implementarea măsurilor preventive determinate de comisii în urma investigării acestor cauze.
Conform fișei SSM, responsabilul cu protecția muncii organizează un audit al protecției muncii, studii de laborator privind condițiile de muncă, o evaluare a stării tehnice a echipamentelor și dispozitivelor de producție, certificarea locurilor de muncă pentru respectarea actelor legale de reglementare, privind protecția muncii în modul și termenii stabiliți de legislație și, pe baza rezultatelor acestora, ia măsuri pentru eliminarea factorilor de producție periculoși și dăunători pentru sănătatea angajaților. Practic, fișa SSM este documentul prin care se atestă că angajatorul are grijă de sănătatea și securitatea în muncă a angajatului, respectând cu strictețe legislația în vigoare.